Direktlänk till inlägg 25 februari 2008

LÅGT LIV

Av magnus thorn - 25 februari 2008 16:18


Solen ligger lågt vid sexton. På väg hem efter en ordinär måndag, efter tre dagar utan fast telefoni och Internet; sviter efter "stormen". Kan inte säga att jag känt mig särskilt drabbad, mer än att jag är uppretad på leverantören; jag har betalt för att det ska fungera, då ska det fungera också. Varken mer eller mindre. Det måste väl ändå få blåsa lite?

   Med våren (eller är det höst fortfarande?) kommer tankarna. Har varit på samma ställe i sex år nu, har aldrig någonsin varit längre tid på en arbetsplats förr. Det börjar krypa i mig, jag letar vägar ut. Jag vill inte fastna i det där rummet, bli en del av väggarna, en del av institutionen. Det skrämmer mig; jag är rädd att den kommer att göra mig bitter med åren. Och det är något jag aldrig haft några som helst planer på.

   I övrigt, som solen här utanför; lågt liv. Har börjat om igen, ska sakta men säkert äta mig tillbaka, bygga upp tillvaron till oanade höjder, och det ska gå sakta, ingen panik, ingen stress, bara lågt liv, hela tiden, genom våren in i sommaren.  

   I rummet intill ligger S och lyssnar på Magnus Uggla anno 1978. Jag vet inte om det är lågt liv, men det framkallar i vart fall ett leende på mina läppar.

  

  

  


 
 
Ingen bild

jonken

25 februari 2008 16:49

Det låter för mig som ett stort liv!

Nu maler vi ner allting framför oss,sakta,sakta tar vi oss upp till toppen igen.

 
Ingen bild

Minna

25 februari 2008 18:09

Det lät lite behagligt att inte ha tillgång till vare sig telefoni eller bredband, men det är klart - har man betalat för det så ska man ha det.

Jag hoppas att du hittar en väg ut, om du inte beslutar dig för att stanna och måla de där väggarna i dina egna färger.

 
Magnus

Magnus

25 februari 2008 18:51

Jonken: Upp till toppen igen!

Minna: Jag målar för jämnan de där väggarna.. Ibland blir det bra, ibland mindre bra..:)

http://thorn.bloggagratis.se

 
Peter

Peter

25 februari 2008 19:35

Sex år är väl inget, kom tillbaka när du varit 23 år på samma ställe...

http://smokehead.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Pojken på AB

25 februari 2008 19:43

Enligt SMHI så var snittet i söndags lika med vår - alltså ljusare tider att vänta.

Har också varit 6 år (på dagen) på jobbet men inga tankar på att sluta. Jag älskar det jag gör och de jag gör det med. Tror att det är det viktiga. Lev väl och bygg sakta.

 
Ingen bild

Madonnan

25 februari 2008 20:22

Det kanske är så man ska tänka...förstås. För att utvecklas är viktigt, givande och upplyftande. Men jag tror att så länge du känner att du ändå gör det kan du vara kvar utan att fastna i väggarna...

Ha det fint! :)

 
Manjusri

Manjusri

25 februari 2008 22:50

Att ha ett barn som lyssnar på Uggla anno -78 måste vara ett magnifikt liv!!!

Om jobbet vore allt för dig Magnus, skulle nog bitterheten komma så småningom. Men det är det väl inte? Du har ju musiken, familjen, pennan... allt vad som krävs för att hitta nya perspektiv på jobbet, utan att lämna det.

Men jag delar din känsla: 6 år är lång tid på samma arbetsplats!

Allt gott, M

http://manjusri.wordpress.com

 
Mange sandviken

Mange sandviken

25 februari 2008 23:56

Två sköna dagar får man väl säga, först SAIK och sedan sprattlar liket Brynäs till med junisen i målet. Förresten Mange har du skrivit en insändare i lokaltidningen om Brynäs? Tjejen sa något om att hon hade läst något sådant men tyvärr hade hon hunnit kasta tidningen innan hon berättade det för mig(valbofolk pfft)

Hare bra så ses vi på studan!

http://blogg.aftonbladet.se/13719

 
Tusenbroder

Tusenbroder

26 februari 2008 07:17

Igår var det vår, denna morgon är det höst.

Jag är med i din känsla. Jag har just skippat "instutitionen" efter bara tre år. Mot vad vet jag inte ännu, men det känns bra. Fria vidder. Skrämmande, men också vansinnigt spännande! Vad händer nu liksom..

Ligga lågt är annars underskattat. Det är när man gör det som man kan le åt dylika ting.

http://blogg.aftonbladet.se/14612

 
Rosa

Rosa

26 februari 2008 09:07

Fastnat i det där rummet, det har jag gjort, sedan 10 år. Började här efter småbarnsåren det var så praktiskt och bekvämt, kunde bestämma själv hur jag ville ha det. Nu sitter jag här och precis som du säger det gäller att man inte blir bitter Jag har lärt mig att förhålla mig till Knaschefen. Att han äger företaget och är som han är. Skulle dock vilja göra ngt annat innan det är för sent men VAD? Familjekonomin vilar tungt på mina axlar. Det gäller att finna andra utvägar i livet därför, som att blogga på arbetstid t ex. Skojja bara. Men jag har funnit gyllenemedelvägar som gjort att det har fungerat bra. (Hjälper såklart till med bra arbetskompisar som man trivs med.) Men söker det gör jag fortfarande i tankarna och med öppna ögon medans åren går. Bekväm är jag ju också....... min fritid är viktig för mig, att få komma hem i tid.

http://blogg.aftonbladet.se/150

 
Gunnar

Gunnar

26 februari 2008 09:13

Hej
"jag längtar ut nu är det slut" svenska texten till "I feel like I gotta travel on" Tror jag i alla fall.
Hoppas du hittar ut från Ditt rum.Om dörren är stängd så kanske Du kan gå ut genom ett fönster?

http://blogg.aftonbladet.se/7121

 
imse vimse

imse vimse

26 februari 2008 21:21

Ibland känner man bara att man måste vidare. Möta nya utmaningar. Jag har alltid gått min väg, när jag känt så. Aldrig ångrat mig.
Men det ska kännas rätt, det är viktigt.

http://zvammel.blogspot.com

 
Amazonen

Amazonen

27 februari 2008 10:18

jag spår en lysande framtid för s om han går uggla till mötes :P

du vet, som asfaltsbarn blir man galen om man e borta mer än en timme från stan!

http://josefinthorn.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magnus thorn - 26 maj 2008 21:38

    http://thorn-kugghjulsmannen.blogspot.com/        

Av magnus thorn - 23 maj 2008 15:18

  En dag, 080523   Det tornar upp sig bortom Hågadalen. Norröver klarblått. En kollision är att vänta, två fronter som får göra upp, släppa sina krafter fria och spela ut allt de har. Det kan bli ett vackert skådespel. Som i en bok av Ulf Lundell.   ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 20:50

    jag stod och såg påregistrerade varjedetalj  kunde dra linjernamellan punkterna  ta på intensiteten ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 15:24

  Idag hände något. Mitt emot mig på bussen satt en gammal man och tittade ut genom fönstret. Vi väntade båda på avfärd från City. Klockan strax efter två. Han hade nästan vitt hår, var fårad i ansiktet, med en hälsosam solbränna och rak i sin kropp....

Av magnus thorn - 21 maj 2008 14:32

  Jag står ovan hundra och sträcker ut. Mina ögon är slutna, jag andas sakta,... sakta,... sakta, för att liksom låta det komma till mig. Framför mig ligger allt det där som jag byggt upp, alla bilder i färg som jag har samlat på mig genom åren.    ...

Presentation

Omröstning

Vilken roman är Ulf Lundells bästa?
 Jack
 Saknaden
 Värmen
 Sömnen
 Kyssen
 Tårpilen
 En varg söker sin flock
 Hjärtats ljus
 Vinter i paradiset
 Frukost på en annan planet
 Friheten
 Vädermannen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards