Direktlänk till inlägg 27 februari 2008

TILLSTÅNDET

Av magnus thorn - 27 februari 2008 20:35


I förrgår, mitt i vintern, gick jag in genom dörren från våren, morgonen efter stod jag där med hösten runtomkring mig, regnet tungt, tätt och kyligt. Obehagligt. Februari 2008.

   Idag har vädret upphört, det har blivit ett tillstånd igen, nederbörd i ett sträck, dygnsregn, och då förstår ni att det har gått för långt, att det har passerat gränsen. Igen.

   Detta land, eller åtminstone halva, har förlorat en årstid, vi har tre numera, inte fyra, det är så sant så sant, om du inte tror mig kom hit för att se efter, läs mina noter, mina noteringar, titta ut genom mitt fönster.

   På TV:n rullar klass 9.A vidare. "Elitlärarna" har tagit plats i våra vardagsrum. SvD tror på fullt allvar att detta är lösningen på skolans problem, de problem som Jan Björklund demoniserat och förstorat och som media dränker oss med, men de har fel, så otroligt fel. De har inte begripit någonting av den komplexa verklighet vi möter i skolan varje dag. Och jag tycker att det är pinsamt sorgligt.

   Hur som, tillståndet utanför ligger fast som berg. På andra sidan fältet ser jag höghusen som sockerbitar, fyllda med hundratals lysdioder. Himlen är gråblå, mot horisonten till svart, och det är kompakt det som vilar över oss, tungt, som om ingenting skulle råda bot på tillståndet. Det tillståndet.

   Som om solen inte fanns.

 
 
Gunnar

Gunnar

28 februari 2008 08:11

Hej
Jag tittade en stund på klass 9 A.Du har säkert rätt i dina synpunkter.Det finns sällan några enkla lösningar på stora problem.
:-)

http://blogg.aftonbladet.se/5859

 
Ingen bild

Depps

28 februari 2008 08:56

Har tusen åsikter om 9 A. Ett är som dina reflektioner. 999 om andra.

Vi har vår nu. I förrgår nära försommar. Förra veckan höst.

ha det gött!

 
Ingen bild

jonken

28 februari 2008 17:18

Solen kom idag härnere,jag kommer inte ihåg när jag såg den senast,men underbart var det.

"om det här är vintern måste våren va på väg"

 
Magnus

Magnus

28 februari 2008 18:52

Gunnar: Precis.
Depps: Vi tar de 999 andra på Heartbreak i vår..:)
Jonken: Den är över oss, den är över oss!

http://thorn.bloggagratis.se

 
Rosa

Rosa

28 februari 2008 20:40

Ja ngn vinter har vi inte haft här i Vasastan. Däremot tror fåglarna att det är vår emellanåt. Men nu ska det visst bli vinter under helgen sägs det. Förstår att Ni lärare ser en verklighet i skolan som inte stämmer överens med programmet. Jag har missat det mesta av det. Ang slatter. Elittränare som Elitlärare. Nu ska han specialtränas. Men det är inte vatten i knät. Slatter är den knöl som ofta bildas hos yngre löpare vid senfästet under knäskålens framsida. Vanligast hos växande killar. Sonen har vuxit mycket. Han är 185, lite lustigt med tanke på mig.

http://blogg.aftonbladet.se/150

 
stora flygplatsen i shanghai

stora flygplatsen i shanghai

17 september 2010 20:19

Mycket bra serie/program det där.

http://shanghai-guide.r76.se/flyg/flygplats-pudong

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magnus thorn - 26 maj 2008 21:38

    http://thorn-kugghjulsmannen.blogspot.com/        

Av magnus thorn - 23 maj 2008 15:18

  En dag, 080523   Det tornar upp sig bortom Hågadalen. Norröver klarblått. En kollision är att vänta, två fronter som får göra upp, släppa sina krafter fria och spela ut allt de har. Det kan bli ett vackert skådespel. Som i en bok av Ulf Lundell.   ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 20:50

    jag stod och såg påregistrerade varjedetalj  kunde dra linjernamellan punkterna  ta på intensiteten ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 15:24

  Idag hände något. Mitt emot mig på bussen satt en gammal man och tittade ut genom fönstret. Vi väntade båda på avfärd från City. Klockan strax efter två. Han hade nästan vitt hår, var fårad i ansiktet, med en hälsosam solbränna och rak i sin kropp....

Av magnus thorn - 21 maj 2008 14:32

  Jag står ovan hundra och sträcker ut. Mina ögon är slutna, jag andas sakta,... sakta,... sakta, för att liksom låta det komma till mig. Framför mig ligger allt det där som jag byggt upp, alla bilder i färg som jag har samlat på mig genom åren.    ...

Presentation

Omröstning

Vilken roman är Ulf Lundells bästa?
 Jack
 Saknaden
 Värmen
 Sömnen
 Kyssen
 Tårpilen
 En varg söker sin flock
 Hjärtats ljus
 Vinter i paradiset
 Frukost på en annan planet
 Friheten
 Vädermannen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards