Alla inlägg den 20 december 2007

Av magnus thorn - 20 december 2007 19:46

Sitter och lyssnar på Magnus Ugglas Välkommen till folkhemmet. En skiva som tog vid där Ugglas riktigt giftiga era tog slut. Hur som, han kunde fortfarande leverera texter även om musiken blev av det mer tramstrudiluttiga slaget. Låten Tjena Alena är ett lysande brutalt angrepp på Jante-Sverige och avundsjukan. Den skrevs 1984 men kunde lika gärna ha varit skriven idag, med vissa korrigeringar givetvis.

 

Textrad: ”Varför ska jag åka Volvo när de andra får glida i Corvette?”

MedelJante funderar och svarar: Ja, visst är det för jävligt, att jag ska vara hänvisad till en svenssonbil när mannen runt hörnet kör Corvette. Undrar vad han har begått för brott för att tjäna ihop till den?

 

Textrad: ”Varför ska jag vara svenskfödd och inte en lycklig amerikan?”

MedelJante funderar och svarar: Säg det. Hade jag bott i det där landet Over there hade jag tamejfan lyckats, där finns förutsättningarna, min talang och ambition hade fått växa och låtit sig dominera hela min omgivning. Sverige är för litet för mig. Men bara för mig.

 

Textrad: ”Aj, aj, aj, aj, aj, aj lilla jag är bara advokat, och grannen diplomat?”

MedelJante funderar och svarar: Olika falla ödets lotter. Vad fan har han gjort för att glida upp bland de män som styr världens öden? Visst, han har högre lön, men rör sig med idioter, bara idioter kommer dit, man kan till och med prata sig dit upp idag, det är säkert! Dessutom har jag en snyggare fru och får säkert knulla oftare.


Textrad: ”bara ha turbo, rolex, sportbåt och villa med altan, då andra har slott och eget plan”.

MedelJante funderar och svarar: De har väl ärvt sig till skiten. Hade inte min farfarsfar försupit sig och spelat bort sin förmögenhet på hasardspel hade jag suttit där själv. Och min farfarsfar hade ärligt tjänat ihop sina slantar. Men fan va löjligt med eget plan. Hahaha! Parodi fan!

 

MedelJante trummar vidare: Tror att de är nåt. Ha!

Presentation

Omröstning

Vilken roman är Ulf Lundells bästa?
 Jack
 Saknaden
 Värmen
 Sömnen
 Kyssen
 Tårpilen
 En varg söker sin flock
 Hjärtats ljus
 Vinter i paradiset
 Frukost på en annan planet
 Friheten
 Vädermannen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards