Direktlänk till inlägg 14 december 2007

Vykort från ett sjukt land

Av magnus thorn - 14 december 2007 10:38

2007, och vad finns bakom husknuten förutom existentiella krig och farsoter? Det har för många blivit svårt att leva i detta land nu, människor har svårt att försvara sig. Men det måste väl ändå vara så att vi, medborgarna, tror på något större, eller kan vi inte bättre än så här?


De säger att en ny tid är här, att vi går mot något annat, men det är samma gamla tid vi lever i, egotiden, och på smörgåsbordet finns samma gamla rätter som förr, gjorda på sedlar, mynt och värdepeppar. Varje tid har sina dignitärer, som vet bäst hur sängarna ska bäddas, hur lakanen ska manglas och hur läpparna ska röra sig eller inte röra sig.


Men jag kan inte leva vidare utan hopp och visioner, visst måste väl det vara utgångspunkten, grunden för allt? Eller är jag en idiot, en tangentbordets prövade revolutionär?


Hur som; vi kan inte vika ner oss, vi Får inte gå ner oss, inte förtvina, inte passivt se på när de som redan ligger ner sparkas sönder och samman. Vi måste stå upp och Visa vad vi står för!


…Och i fönstren mitt emot tänds julstjärnorna åter, medan timglasen på borden oförtrutet vänds upp och ned och åter igen.  
 
Tyra Tok

Tyra Tok

14 december 2007 11:13

Jag hoppas verkligen vi kan bli bättre än så här.
Och nej, du är ingen idiot. Tvärtom eller motsatsen skulle jag vilja säga.

http://blogg.aftonbladet.se/18131

 
Ingen bild

uno

14 december 2007 12:05

Orden, Kuggis, är våra. Inte aliens, inte kapitalisternas, inte idioterna som tror att våld löser allt. Våra ord står kvar när världen brunnit. Om liv finns om tusen år komemr någon att kunna läsa dem, känna dem och tänka dem. Det är därför jag tror p bloggen, på att skriva, på att agera med orden som mellanhand. Vi är bra, våra företrädare är det inte. Människorna i detta land, och i världen är kloka och rättstänkande, mne de som har makten är det inte. Det är just därför de har makten, de har tagit den, stulit den, lurat sig till den. I de flesta fallen. Någon enstaka, en Matin Luther King, en Mandela, en Gandhi har fått sin makt genom att var goda, sprungna från de många goda människor som får betala ett dyrt pris för att leva under idiotismen. Miljön blir den slutliga tvisten, där avgörs vem som är god eller inte, vem som vågar eller inte, vem som har modet att ställa rikedomen åt sidan till förmån för livet i världen som vi känner den. Ush Bush tillhör de svaga, loosers, liksom de flesta av i-världen ledare. Bara den lilla gubben Gore skiljer sig, rik visserligen, men hängiven sitt projekt - liv till alla på jorden. Dessutom är han USA´s rättmätige president - so much for democracy. Kram

 
Magnus Thorn

Magnus Thorn

14 december 2007 12:57

Tyra: Tack för det. Och visst kan vi bättre.

Uno: Ditt inlägg här ska jag spara, spika upp på fasaden, låta det hänga där. Ord, mannen, ord!

http://thorn.bloggagratis.se

 
Minna

Minna

14 december 2007 13:33

Bra skrivet! Jag kan inte annat än att ställa mig bakom dina ord.

http://blogg.aftonbladet.se/15534

 
Robert

Robert

14 december 2007 14:12

Tack för din kommentar! Du verkar ha koll på läget, blir nog att kikar in här rätt ofta:)

http://robertgidlof.blogg.se

 
Maria

Maria

14 december 2007 14:35

Angående din kommentar: jag vet inte exakt vad skolan heter, men det är ett hästgymnasium.

Tack för din lyckönskning!

http://goldfish.bloggagratis.se

 
Magnus Thorn

Magnus Thorn

14 december 2007 18:10

Minna: Tackar.
Robert: Kul, vi ses nog hos dig också framöver!
Maria: Ok, lev väl.

http://thorn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magnus thorn - 26 maj 2008 21:38

    http://thorn-kugghjulsmannen.blogspot.com/        

Av magnus thorn - 23 maj 2008 15:18

  En dag, 080523   Det tornar upp sig bortom Hågadalen. Norröver klarblått. En kollision är att vänta, två fronter som får göra upp, släppa sina krafter fria och spela ut allt de har. Det kan bli ett vackert skådespel. Som i en bok av Ulf Lundell.   ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 20:50

    jag stod och såg påregistrerade varjedetalj  kunde dra linjernamellan punkterna  ta på intensiteten ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 15:24

  Idag hände något. Mitt emot mig på bussen satt en gammal man och tittade ut genom fönstret. Vi väntade båda på avfärd från City. Klockan strax efter två. Han hade nästan vitt hår, var fårad i ansiktet, med en hälsosam solbränna och rak i sin kropp....

Av magnus thorn - 21 maj 2008 14:32

  Jag står ovan hundra och sträcker ut. Mina ögon är slutna, jag andas sakta,... sakta,... sakta, för att liksom låta det komma till mig. Framför mig ligger allt det där som jag byggt upp, alla bilder i färg som jag har samlat på mig genom åren.    ...

Presentation

Omröstning

Vilken roman är Ulf Lundells bästa?
 Jack
 Saknaden
 Värmen
 Sömnen
 Kyssen
 Tårpilen
 En varg söker sin flock
 Hjärtats ljus
 Vinter i paradiset
 Frukost på en annan planet
 Friheten
 Vädermannen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards