Direktlänk till inlägg 14 december 2007

Horan på gatan, vem älskar henne?

Av magnus thorn - 14 december 2007 20:09

En trappuppgång någonstans i Stockholms City: Hon sitter en trappa ned, den där som leder in till förråden. Under valvet till höger, där kan man vara anonym för de som passerar förbi där ovan. Hon drar handen genom sitt toviga hår, drar upp skjortärmen och måttar kanylen. Den där armen hon sticker i äter pengar, den är blåfläckig och ömmar. Det gör förövrigt hela hon; underlivet, huvudet, benen, magen, ryggen.


En halvtimme tidigare har hon blivit penetrerad av en man mot betalning. Hårt, snabbt och helt befriat från känslor; en kvaddad syn på kvinnor och ett tragiskt livsöde kolliderar med brutal avsmak.


Hon sticker så till, låter drogen sugas in, känner hur hon återvänder, och äckelkänslorna hon ofta bär på försvinner för ett par timmar framöver. Det liksom susar i hjärnan och hennes ögon spärras upp. Hon rättar till håret, kläderna och en stund senare är hon tillbaka på gatan igen.


Samtidigt kommer den 54-årige mannen hem till sin hustru: "Hej, blev lite sen idag, hade lite extra på kontoret, lite körigt nu, ja du vet gumman hur det kan vara". En puss på kinden och sedan en snabbdusch. Vid middagen senare spyr han galla över en artikel i DN, där livet för stadens hemlösa beskrivs. "Kan de inte få de där jävlarna av gatorna snart, man kan inte gå någonstans snart utan att trampa på nån jävla uteliggare". Han smackar i sig det sista av biffen, och såsen rinner nerför mannens haka som en smutsig bäck i ett fårat landskap.


Någonstans  i Amsterdam sitter en annan man, han närmar sig de 40 och räknar in den senaste månadens vinster från leveranser till Norden. Han ler och är mycket nöjd; affärerna går minst sagt lysande. Han har sysslat med droger länge nog nu, och ingenting drar in mer pengar. Varför syssla med något annat?


De här männen har båda någon som älskar dem. De älskar någon. Eller något.


Men vem älskar horan på gatan?

 
 
Ingen bild

Depps

14 december 2007 20:19

Som jag sagt förr, ditt bästa inlägg någonsin. Sorry för luckförseningen. Modemet dog och jag har tillbringat kvällen med ominstallation :)

Den kommer innan dagen är slut! Säg till ungarna att den som väntar, har sitt kvar!!!!!

 
trollpackan

trollpackan

14 december 2007 20:46

Hmmm...ja...hon blir utnyttjad av MÄN i dubbel bemärkelse kan man säga...hmm..
Jag vill inte dra alla män över en kam, men...skulle de här problemen finnas om män inte ville utnyttja kvinnan för sin egen tillfredställelse eller för sin egen vinnings skull?...
Bara undrar...hon kanske skulle vara älskad annars?

http://trollpackan

 
Friday

Friday

14 december 2007 20:46

Gud..?

http://agent-friday.bloggagratis.se

 
Magnus Thorn

Magnus Thorn

14 december 2007 21:02

Depps: Jag ska säga åt dem det, med "retrösten" på...:) Och tack, det är något modefierat. Men kul att du kom ihåg det.
trollpackan: Tror du har alldeles rätt där. Något av förklaringen ligger nog där i vart fall.
Friday: Det lämnar jag öppet.

http://thorn.bloggagratis.se

 
imse vimse

imse vimse

14 december 2007 21:21

Hon kanske ändå har en mamma eller pappa, som älskar henne. Som förälder älskar man sitt barn, oavsett vad som händer. Måste vara ohyggligt svårt att vara förälder till en missbrukare. Man är väl hela tiden inställd på att barnet ska råka illa ut eller till och med dö när som helst.

http://zvammel.blogspot.com

 
Rosa

Rosa

14 december 2007 22:32

Minns det här. Det är bra. Ingen älskar horan. Älskar vi horan så accepterar vi det som drivit henne dit hon befinner sig. Horan är en produkt av samhället och Livet när det är som sämst. Vem vill ställa sig bakom det? Vem Vill Se horan?

http://blogg.aftonbladet.se/150

 
Magnus Thorn

Magnus Thorn

15 december 2007 11:02

Imse och Rosa: Jo, det måste vara svårt.

Rosa: Intressant vinkling, och jag väntade på att någon skulle ta sig an det från den sidan; väldigt bra tycker jag.

http://thorn.bloggagratis.se

 
Minna

Minna

15 december 2007 13:58

Jag vill minnas att det var den här texten som gjorde att jag först fastnade för din blogg. Den ger mig fortfarande rysningar. Dels för att det är en riktigt bra skriven text, dels av obehag då man påminns om den krassa verkligheten vi faktiskt lever i, även om man inte ser det varje dag. Tack

http://blogg.aftonbladet.se/15534

 
Ingen bild

Dragariel

16 december 2007 17:52

Jo, vännen...det gör hennes syster eller bror, hennes barn eller föräldrar. Trots allt som händer, trots allt elände som fjärmar dem från varandra så finns ändå kärleken kvar. Livslångt.

 
Magnus Thorn

Magnus Thorn

16 december 2007 19:20

Dragariel: Du kan ha rätt, men läs Rosas kommentar här ovan; man kan se det här ur olika aspekter. Intressant tycker jag.

http://thorn.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

16 december 2007 19:57

Jag har läst Rosas kommentar och tycker den är cynisk. Ur ett samhällsperspektiv är det på sitt vis sant. Kvarstår likväl faktum att horan på gatan också kan vara din dotter som fyra år gammal låg i sängen och lyssnade när du läste saga på kvällen (eller min syster som jag skrattade med halva nätterna när vi ännu bodde hemma och delade rum).
Att fjärma sig från horan på gatan är också att förlora känslan för de små. Samhället kommer alltid att ha människor som står utanför - må det vara horan på gatan, uteliggarn som sover på kartonger i din källare, den psykiskt sjuke som rasar mot sina inre demoner i sin tomma lägenhet. Medmänsklighet mot människor som dessa är nödvändigt för att ett samhälle inte ska gå under i sin egen cynism. De verkliga problemen ligger på betydligt högre nivåer än så, och hjälpen måste komma tidigare.

 
Magnus Thorn

Magnus Thorn

16 december 2007 20:09

Det var nog ur samhällsperspektivet Rosa skrev ner detta, och det var så jag tolkade det hela.
Sedan handlar ju hela denna text i grund och botten om medmänsklighet, om samhällets problematik, i viss mån om cynism, men om de människor som vandrar i detta samhälle.
Så ni som har kommenterat detta inlägg har poänger allihopa.

http://thorn.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

16 december 2007 20:47

Ja, och undrar du över min känsla av närhet till "horan på gatan" så är det för att min syster varit en av dem. Hon är inte längre för hon är välsignad med metadon, men har varit.

 
Magnus Thorn

Magnus Thorn

16 december 2007 21:00

Dragariel: Jag anade det; allt gott med er.

http://thorn.bloggagratis.se

 
Tyra Tok

Tyra Tok

17 december 2007 14:44

Oj, vilket starkt inlägg! Det suger i magen när jag läser.

http://blogg.aftonbladet.se/18131

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magnus thorn - 26 maj 2008 21:38

    http://thorn-kugghjulsmannen.blogspot.com/        

Av magnus thorn - 23 maj 2008 15:18

  En dag, 080523   Det tornar upp sig bortom Hågadalen. Norröver klarblått. En kollision är att vänta, två fronter som får göra upp, släppa sina krafter fria och spela ut allt de har. Det kan bli ett vackert skådespel. Som i en bok av Ulf Lundell.   ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 20:50

    jag stod och såg påregistrerade varjedetalj  kunde dra linjernamellan punkterna  ta på intensiteten ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 15:24

  Idag hände något. Mitt emot mig på bussen satt en gammal man och tittade ut genom fönstret. Vi väntade båda på avfärd från City. Klockan strax efter två. Han hade nästan vitt hår, var fårad i ansiktet, med en hälsosam solbränna och rak i sin kropp....

Av magnus thorn - 21 maj 2008 14:32

  Jag står ovan hundra och sträcker ut. Mina ögon är slutna, jag andas sakta,... sakta,... sakta, för att liksom låta det komma till mig. Framför mig ligger allt det där som jag byggt upp, alla bilder i färg som jag har samlat på mig genom åren.    ...

Presentation

Omröstning

Vilken roman är Ulf Lundells bästa?
 Jack
 Saknaden
 Värmen
 Sömnen
 Kyssen
 Tårpilen
 En varg söker sin flock
 Hjärtats ljus
 Vinter i paradiset
 Frukost på en annan planet
 Friheten
 Vädermannen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards