Direktlänk till inlägg 17 april 2008

SKRIVANDET

Av magnus thorn - 17 april 2008 10:42


Allt är en process, ibland flyter det på, ibland inte. För tillfället är det tyvärr det senare. Man försöker hitta ingångar, sedan en väg ut där allt ska knytas ihop. Ingångar finns, men det har blivit lite knytande på senare tid.

   Dikter däremot, har det blivit många av sedan årsskiftet. Jag har tänkt få ihop en samling till hösten. Ingen årstid kan vara vackrare att släppa iväg dikter på än hösten. När det brinner av rött och guld..

   Jag skriver utifrån bilder jag kommer i kontakt med, texter jag läser, filmer jag ser etc. Filmerna är i ärlighetens namn inte många, men ändå. Sedan försöker man få ner allt det där i ord, däri ligger utmaningen. Väldigt sällan är det jag som är utgångspunkten. Det är det nästan aldrig oavsett vad jag skriver. Så intressant uppfattar jag inte mig själv..

   Jag har heller aldrig använt skrivandet för att frigöra någon ångest, för att lätta upp sinnesstämningen. Det är bara ett skapande som jag ser det, ett sätt att bygga upp någonting.

   Det är det som är skrivandet. För mig.

   Sen kan det ju vara så att ser annorlunda ut för er, eller?..

 
 
Leia

Leia

17 april 2008 17:53

Ibland kommer det som en hicka, ibland blir det apati, ibland kommer allt som en flod. Men jag vet fortfarande inte varför eller hur, bara att det är underbart.

http://leia-vem.blogspot.com

 
Minna

Minna

17 april 2008 18:53

På senare tid har jag utgått mer och mer ifrån mig själv i mina texter, så ofta att jag blir less. Det är en enkel utväg när man är lat men ändå vill skriva. Även om inte jag heller uppfattar mig själv som särskilt intressant. :D

Ett annat sätt är att fly in i poesin, sätta ihop ord, pussla med rytmer. Det är inte alls samma sak som att skriva texter på prosa. För mig är poesi mer som en lek med byggklossar och känslor.

Men frågan om varför man skriver tror jag går att variera i det oändliga... Alla texter har nog olika anledningar till att finnas till.

Vad roligt med en diktsamling, den ser jag fram emot!

Kvällers!

http://minnareten.blogspot.com

 
imse

imse

17 april 2008 21:25

Hoppas att du får till din diktsamling. Ibland tryter inspirationen, då får man vänta och ladda tills den kommer åter.

http://zvammel.blogspot.com

 
uno

uno

17 april 2008 22:34

Nähädu. Skrivet är en sjuka. En eländig dom fälld nångång när ägget mötte spermien. Skriiiivgenen styr, läsgenen följer med som ett mähä; jaha, jag läser så skriver du låter det från det hållet. Och här sitter jag som borde sova redan, som har golv att laga, som har massor av praktiska ting att uträtta. Vad gör jag? Jo, skriver. Bloggar, skriver på bok, läser vad andra skrivit, kommenterar och håller mig så långt borta från hammare och skruvmejsel som nästan tre meter. Treochenhalv och jag ska vara ärlig.
Skriva är fa inte ett kall. Ett kallt och kyligt kall i så fall. Jag är kallad att skriva min berättelse, säger någon och skriver någon annan. Inte jag, jag har det i generna som jag en gång dömts att bära. Tänk om det ändå var skriva-bra-gener. Nä, halvtaffliggener är det. Småskriv hit och dit. Nä, nu ska jag sova, jatamejtusan! Kram grabben!

http://metrobloggen.se/uno

 
Magnus

Magnus

18 april 2008 09:49

Leia, Minna, imse och uno; tack för avtryck.

http://thorn.bloggagratis.se

 
Rosa

Rosa

22 april 2008 13:54

För många år sedan var skrivandet en utväg för mig. En väg att överleva. Få ut det som gjorde ont. Smärtade. Idag är det skapande som du skriver. Viljan att gå vidare, längre bort. Se tankar bli till ord. Jag såg en film under helgen (som går på bio nu). Things we lost in the fire (tror titeln är så). Den filmen gav MÅNGA tankar. En atmosfär som jag upplevde befriande.

http://blogg.aftonbladet.se/150

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magnus thorn - 26 maj 2008 21:38

    http://thorn-kugghjulsmannen.blogspot.com/        

Av magnus thorn - 23 maj 2008 15:18

  En dag, 080523   Det tornar upp sig bortom Hågadalen. Norröver klarblått. En kollision är att vänta, två fronter som får göra upp, släppa sina krafter fria och spela ut allt de har. Det kan bli ett vackert skådespel. Som i en bok av Ulf Lundell.   ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 20:50

    jag stod och såg påregistrerade varjedetalj  kunde dra linjernamellan punkterna  ta på intensiteten ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 15:24

  Idag hände något. Mitt emot mig på bussen satt en gammal man och tittade ut genom fönstret. Vi väntade båda på avfärd från City. Klockan strax efter två. Han hade nästan vitt hår, var fårad i ansiktet, med en hälsosam solbränna och rak i sin kropp....

Av magnus thorn - 21 maj 2008 14:32

  Jag står ovan hundra och sträcker ut. Mina ögon är slutna, jag andas sakta,... sakta,... sakta, för att liksom låta det komma till mig. Framför mig ligger allt det där som jag byggt upp, alla bilder i färg som jag har samlat på mig genom åren.    ...

Presentation

Omröstning

Vilken roman är Ulf Lundells bästa?
 Jack
 Saknaden
 Värmen
 Sömnen
 Kyssen
 Tårpilen
 En varg söker sin flock
 Hjärtats ljus
 Vinter i paradiset
 Frukost på en annan planet
 Friheten
 Vädermannen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards