Direktlänk till inlägg 28 mars 2008

FAIRYTALE OF THE CRAZY HORSE

Av magnus thorn - 28 mars 2008 08:30


Jag har storhetsvansinne. Fick det redan som barn. Från det att jag lärde känna den här världens själ, har jag brunnit av iver att få göra mig själv odödlig. Det har varit som eld i mina vener, en kraft jag inte kunnat motstå.

   När det väl gick upp för mig hur mekanismerna som styr vår värld fungerar, bestämde jag mig för att ta allt från andra hållet; snabba löp och sekundstrålkastare har aldrig varit min melodi. Jag har heller aldrig begripit varför vi tillåter idioter att styra våra samhällen, år ut och år in, från tid till nästa. Men det där är egentligen en helt annan sak.

   Nå, ni som känner mig, och ser man till hur många människor det faktiskt bor på denna jord, är ni väldigt få. Det är med andra ord många som har ett stort ögonblick kvar att se fram emot. Men ni andra, nästan alla, ni känner till att jag skrivit en bok, visserligen gett ut den på eget förlag, men dock, en bok har jag skrivit. Drygt hundra sidor, obestämbar klassificering. Ingen har gett uttryck för att det är ett litterärt storverk. Än. Jag är inte ens själv säker på den saken. Men nästan.

   Därför har jag bestämt mig för att gräva ner boken, på tre olika platser i detta avlånga land som kallas för Sverige. Ingen plats är slumpvist utvald, allt är noga uttänkt med geologiska och statsvetenskapliga erfarenheter och framtida beräkningar som grund; helt enkelt de platser där folk kommer att bearbeta jorden och exploatera de specifika områdena om sisådär tre- fyrahundra år. Böckerna kommer att omslutas av ultrasäkert material, vilket vill jag inte avslöja här och nu, det skulle kunna spoliera hela min idé, och faktiskt göra mig bortglömd istället för odödlig.

   Jag dristade mig dessutom till att söka EU-bidrag för ändamålet, men de jävlarna avslog min ansökan helt utan motivering. Det blir till att tänka om där.

   Hur som, i en värld där allting kommer att brinna upp, där meningslösa karriärer kommer att försvinna som tomtebloss i vinternatten, där kommer min bok en dag att se sitt ljus, och förundra de människor som då vandrar våra marker. Magnus Thorns bok Krossat porslin kommer att få en plats på den dammiga hyllan, där, Bland bibeln och Koranen, de enda böcker som paradoxalt nog lyckades överleva Idiotismens tidevarv.

   Själv kommer jag då att sitta på Gud faders högra sida, och titta ner på framtidens samhällen, och minnas våra.

   Ja, och jag visste väl det. Att du har räknat ut det hela redan, du anade det hela tiden, eller hur?....

  

   Och kom nu inte och säg att det är JAG som är galen.

 
 
Madonnan

Madonnan

28 mars 2008 10:02

En helt underbar tanke som du gör helt rätt i! Och jag som har läst boken tycker ju att den är ett storverk, så klart!

Ha en fin dag:)

http://blogg.aftonbladet.se/506

 
Ingen bild

Mamma

28 mars 2008 11:40

Är jag förvånad???

 
Sandra

Sandra

28 mars 2008 11:59

Vilken bra idé! Mycket bra till och med! Och dumma EU som inte tyckte det var en bra idé.

http://almanova.blogg.se

 
Katrin

Katrin

28 mars 2008 12:12

Jaså? Det är här du håller till? Det har jag missat. Och storhetsvansinne bara för att du vill spara din bok till eftervärlden? Och inte fått ett EU bidrag? HA!
Lite mer krävs det nog allt innan du får sälla dig till oss storhetsvansinnigas skara.

Köper du skivor? Riktiga LP? I vinyl?? UJ! Jag trodde sådana som du var utrotaade. Får jag komma med en bekännelse? Jag har ännu inte lyckats ladda ned någonting ifrån nätet! Mina barn hånskrattar när jag vill lära mig och visar med blixtens hastighet "bit-torrents" och "sajter" men sen när jag ska göra själv kommer det upp små krypande blå streck som visar att nedladdningen kommer att ta 4982000 timmar...
SUCK!
Så jag får nog erkänna att jag ÄR en dinosaurie innerst inne. Men en med storhetsvansinne!
Ha det gott! /Katrin

http://blogg.aftonbladet.se/597

 
Rosa

Rosa

28 mars 2008 12:34

Skrattar högt och applåderar. Idéen är genialisk. Kanske boken också med andra ord, den växer med uppgiften att finnas till för framtiden. Få se vem som klappar vem på axeln, tänker på han vars högra sida du sitter vid när du kollar neråt. Åsså all denna fägring som finns runtomkring, som fnittrar förtjust över allt ni ser när boken läses. Tänker på änglarna såklart....

http://blogg.aftonbladet.se/150

 
Magnus

Magnus

28 mars 2008 18:57

Tack för avtryck.

http://thorn.bloggagratis.se

 
imse

imse

29 mars 2008 19:14

Tänk vad framtidens arkeologer ska klia sig i skallen, när de hittar din bok!

Må gott!

http://zvammel.blogspot.com

 
Uno

Uno

30 mars 2008 18:30

Varför ska just du vara så blygsam. Miljoner människor har sysslat med samma sak utan att ha en aning om det. Varje liten ölkapsyl nedtramad i varm asfalt är ett tecken, en framtida artifakt. Varje litet cigarettfilter som ligger ovärstörbart i årtusenden är ett sådant forminne. Ditt lbir tydligare försutsatt att de kan koda vår text. Det tod sin tid innan Champollion lyckades tyda hierogryferna, och fan vet om det var rätt än idag... Kan ölkapsylerna vara något slags penningar? Så kommer dom att tänka. Kan de haft väldigt små slidor för att få de små tampongerna att passa, kommer de att tänka om ciggfiltren. Eller nåt annat. du ger besked, och det ska du ha heder av. Shoot grabben, gräv, fast inte där du står...

http://Vet ej, Metrobloggen nåt

 
Gunnar

Gunnar

31 mars 2008 15:39

Har Du kollat om Du kan skicka boken med nästa rymdkapsel från Kiruna?Eller frysa in den i ett isblock på nordpolen.När all is smälter där (pm nåt år) kommer ju boken at följa med flodvågen.Jag skall hålla utkik.(fast jag har ju å andra sidan redan din fina bok)
:-)

http://blogg.aftonbladet.se/5859

 
Minna

Minna

2 april 2008 12:51

Haha härlig tanke. Förövrigt borde fler människor gräva ner saker i marken, som tidskapslar. :)

Men du, när var det finalen på heartan? Är det den som är nu i helgen?

http://minnareten.blogspot.com

 
Ingen bild

uno

2 april 2008 15:03

Jaha, nu har du haft storhetsvansinne flera dar. Med tanke på Mugabe är det intet, men jag vänter på nästa story. Kom att tänka på möjligheten att snacka in sig med kärnbränslegänget. De ska ju sänka ner bränslet låååångt ner i jorden. Om trettitusen år kommer det upp, eller tidigare. Arkeologerna kommer att undra, men när de hittar dina skrifter får de svart på vitt. Kan det vara nåt? Artefakta behövs. Kram

 
kenni

kenni

2 april 2008 16:48

Inte ens det bästa tätningsmaterialet bentonitlera, som används för kärnkraftsavfall, är tillräckligt tätt för att säkra mot framtida in- och utläckage... kanske är det säkrast att rista dina ord i sten? :)

http://blogg.aftonbladet.se/14578

 
Sweetish

Sweetish

2 april 2008 22:28

Vilken idé! Faktum är att jag grävde ner en sak i lekparken i samma syfte när jag var typ 7 år gammal... :)

http://blogg.aftonbladet.se/10910

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av magnus thorn - 26 maj 2008 21:38

    http://thorn-kugghjulsmannen.blogspot.com/        

Av magnus thorn - 23 maj 2008 15:18

  En dag, 080523   Det tornar upp sig bortom Hågadalen. Norröver klarblått. En kollision är att vänta, två fronter som får göra upp, släppa sina krafter fria och spela ut allt de har. Det kan bli ett vackert skådespel. Som i en bok av Ulf Lundell.   ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 20:50

    jag stod och såg påregistrerade varjedetalj  kunde dra linjernamellan punkterna  ta på intensiteten ...

Av magnus thorn - 22 maj 2008 15:24

  Idag hände något. Mitt emot mig på bussen satt en gammal man och tittade ut genom fönstret. Vi väntade båda på avfärd från City. Klockan strax efter två. Han hade nästan vitt hår, var fårad i ansiktet, med en hälsosam solbränna och rak i sin kropp....

Av magnus thorn - 21 maj 2008 14:32

  Jag står ovan hundra och sträcker ut. Mina ögon är slutna, jag andas sakta,... sakta,... sakta, för att liksom låta det komma till mig. Framför mig ligger allt det där som jag byggt upp, alla bilder i färg som jag har samlat på mig genom åren.    ...

Presentation

Omröstning

Vilken roman är Ulf Lundells bästa?
 Jack
 Saknaden
 Värmen
 Sömnen
 Kyssen
 Tårpilen
 En varg söker sin flock
 Hjärtats ljus
 Vinter i paradiset
 Frukost på en annan planet
 Friheten
 Vädermannen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards